Inne | Poradnik

Przewodnik dla nowych graczy

Przez | 5 grudnia 2023

Wstęp

Podczas tworzenia tego przewodnika, naszym celem było dostarczenie jak najbardziej klarownych wyjaśnień podstawowych elementów gry. Dzięki temu nawet osoba bez wcześniejszego doświadczenia będzie w stanie zrozumieć przekazywane informacje i po przeczytaniu przewodnika, zyskać solidną wiedzę, która ułatwi jej rozpoczęcie przygody w Destiny.

Poniżej znajduje się lista sekcji, dzięki której możesz szybko znaleźć interesujące cię informacje, jeśli nie masz ochoty czytać całego przewodnika.

Sekcje

Nowe Światło

Jako nowy gracz, po stworzeniu postaci, pierwszą rzeczą, która Cię przywita, jest pojawienie się na Cosmodromie. To właśnie tam, nauczysz się podstawowych zasad i umiejętności swojej postaci i samej gry. W trakcie tego wstępnego etapu poznawania Destiny 2, twórcy stworzyli krótką kampanię fabularną osadzoną na Cosmodromie. Jest to doskonała okazja, aby zapoznać się z głównymi elementami gry i poznać jej styl.

Oprócz fabularnej kampanii, otrzymasz również różnorodne zadania do wykonania. Będziesz miał możliwość odblokowania podklas, które pozwolą Ci dostosować swoją postać do własnego stylu gry. Ponadto, będziesz mógł zdobyć swoje pierwsze egzotyczne bronie i pancerze, które wzbogacą twoją rozgrywkę.

Jako Nowe Światło, czyli nowy gracz bez dostępu do dodatków, Twój zakres rozgrywki jest dość ograniczony. Pełną gamę rozrywki w Destiny 2 można naprawdę docenić dopiero po zakupie dodatków, które otwierają dostęp do nowych kampanii, planet, trybów, podklas oraz Najazdów i lochów.

Niezależnie od tego, czy jesteś graczem korzystającym z wersji free-to-play, czy posiadasz pełny dostęp do gry, zawsze możesz cieszyć się różnorodnymi trybami rozgrywki, które dostarczą Ci jeszcze więcej emocji i wyzwań. Bez względu na to, czy preferujesz rozgrywkę PvE, czy jesteś bardziej zainteresowany rywalizacją w trybach PvP, Destiny 2 ma coś wyjątkowego do zaoferowania dla każdego gracza.

Klasy

W grze masz możliwość wyboru spośród trzech klas postaci: Czarownika, Łowcy i Tytana. Pragnę podkreślić, że nie istnieje w tej grze coś takiego jak najlepsza klasa. Każda z klas posiada unikalne umiejętności i inny styl gry. Co do wyboru głównej postaci najlepiej jest samemu zdecydować, która klasa jest dla Ciebie, dlatego zachęcam do przetestowania każdej z nich, aby wybrać tą, która najlepiej odpowiada twojemu stylowi gry.

Dodatkowo, każda klasa jest podzielona na pięć podklas, z których trzy są dostępne bezpłatnie, a dwie są dostępne jako część dodatkowych zawartości.

Podklasy

Jak wspomniałem wcześniej, każda klasa w Destiny 2 posiada dostęp do pięciu różnych podklas: słonecznej, próżniowej, elektrycznej, stazowej i pasma. Każda z tych podklas charakteryzuje się unikalną superzdolnością, granatem, zdolnością walki wręcz, aspektami oraz fragmentami. Warto zaznaczyć, że niektóre podklasy oferują opcję wyboru między różnymi superzdolnościami, co pozwala na lepsze dostosowanie postaci do własnego stylu gry.

Jednym z kluczowych elementów Destiny 2 jest możliwość rozbudowanego dostosowania podklas pod nasze preferencje. Dzięki aspektom i fragmentom możemy dostosować funkcjonowanie podklasy do naszych potrzeb i wybrać te elementy, które najlepiej odpowiadają naszemu stylowi rozgrywki.

Warto również zaznaczyć, że podklasy słoneczne, próżniowe i elektryczne są dostępne dla wszystkich graczy jako podstawowe, podczas gdy podklasy stazy i pasma można zdobyć tylko, zakupując dodatki do gry.

Bronie

Bronie w grze dzielimy na trzy typy: główne, specjalne i ciężkie. Natomiast rodzaje broni w grze to:

Główne

  • Karabiny automatyczne
  • Karabiny pulsacyjne
  • Karabiny zwiadowcze
  • Rewolwery
  • Pistolety maszynowe
  • Bronie boczne
  • Łuki

Specjalne

  • Strzelby
  • Granatniki
  • Karabiny fuzyjne
  • Karabiny snajperskie
  • Karabiny wiązkowe
  • Glewie
  • Bronie boczne

Ciężkie

  • Miecze
  • Granatniki
  • Wyrzutnie rakiet
  • Liniowe karabiny fuzyjne
  • Karabiny maszynowe

Pancerz

W grze, pancerz można podzielić na kilka kategorii: hełm, rękawice, klata, nogi oraz przedmiot klasowy. Każdy z tych elementów pancerza poza przedmiotem klasowym posiada losowo przydzielone statystyki, które musisz odpowiednio dostosować do swojego indywidualnego stylu gry. Ponadto, pancerz wyposażony jest w gniazda na modyfikacje, które stanowią kluczową mechanikę w rozgrywce, umożliwiając dostosowanie postaci do konkretnych sytuacji w grze.

Modyfikacje

W grze istnieje istotna mechanika modyfikacji broni i pancerza. Broń może być wyposażona w jedną modyfikację, podczas gdy pancerz może przyjąć kilka z nich. Każda modyfikacja pancerza zużywa pewną ilość energii, co sprawia, że zarządzanie nią jest kluczowe, ponieważ pancerz ma ograniczenie 10 energii do wykorzystania po maksymalnym ulepszeniu.

Modyfikacje mogą wpływać na różne aspekty postaci i rozgrywki. Mogą zwiększać statystyki, takie jak siła, odporność, czy regeneracja, albo wpływać na przebieg walki, poprzez zwiększenie obrażeń lub przyspieszenie regeneracji zdolności. Dzięki nim, gracze mają możliwość dostosowania swojej postaci do własnego stylu gry i preferencji, co dodaje głębi rozgrywce.

Statystyki

Z pewnością zauważyłeś/aś, że twoja postać posiada różne statystyki, które możesz dostosowywać, wybierając odpowiedni pancerz z pożądanymi statystykami oraz modyfikacje pancerza. Najpopularniejszym wyborem jest często maksymalizacja odporności i dyscypliny, choć ostateczny wybór zależy od twojego indywidualnego stylu gry. Co więcej, statystyki postaci można dodatkowo podnieść za pomocą fragmentów podklasy.

Podnoszenie mocy

Aby zwiększyć poziom mocy swojej postaci, konieczne jest nasycenie obecnego pancerza lub broni przedmiotem o wyższym poziomie mocy. Można to osiągnąć, wykorzystując modółu ulepszeń Dodatkowo, poziom mocy można podnosić poprzez artefakt sezonowy, który zwiększa poziom mocy gracza w miarę zdobywania doświadczenia w trakcie danego sezonu.

Egzotyki

Użytkowe egzotyczne przedmioty w grze można podzielić na dwie kategorie: bronie i pancerze. W trakcie rozgrywki można nosić jednocześnie jeden egzotyczny pancerz oraz jedną egzotyczną broń. Charakterystyczną cechą egzotyków są ich wyjątkowe zdolności, które mogą znacząco wpłynąć na styl rozgrywki.

Straż Przednia

Straż przednia, czyli szturmy i nocne szturmy, to trzyosobowe aktywności w grze, które polegają na przemierzaniu etapów konkretnej lokacji, stawieniu czoła różnym przeciwnikom, a na koniec pokonaniu Bossa. Zwykłe szturmy są dostępne na niższym poziomie trudności, stanowiąc dobrą opcję dla początkujących graczy, którzy chcą zdobyć doświadczenie w tego typu aktywnościach.

Nocne szturmy to bardziej wymagające wersje zwykłych szturmów, oferujące kilka poziomów trudności. Stanowią one większe wyzwanie dla graczy, którzy poszukują większego wyzwania i cennej zdobyczy.

Tygiel

Tygiel to po prostu tryb Player vs. Player (PvP). W Tyglu gracze mogą uczestniczyć w różnorodnych trybach rozgrywki, takich jak szybka gra, tryb turniejowy, Próby Ozyrysa, Żelazna Chorągiew, a także zmienne i rotacyjne tryby, które wprowadzają różnorodność w doświadczeniu rozgrywki PvP. To miejsce, gdzie gracze rywalizują ze sobą, wykorzystując swoje umiejętności i taktykę.

Gambit

Gambit to wyjątkowy tryb gry, który łączy w sobie elementy zarówno PvE, jak i PvP. Gracze w tym trybie zbierają okruchy, wypadające z pokonanych przeciwników, i odkładają je do banku, aby przywołać potężnego Pradawnego, którego muszą pokonać, aby wygrać.

Podczas zbierania okruchów lub starcia z Pradawnym, drużyny mogą nawzajem wpływać na siebie, używając portali, co dodaje elementy rywalizacji i utrudnia przeciwnikom zdobycie okruchów oraz pokonanie Pradawnego. Gambit to dynamiczny tryb łączący taktykę i współpracę drużyny z możliwością nękania przeciwników, tworząc unikalną rozgrywkę.

Sezon

Każdy nowy sezon w Destiny wprowadza nowe aktywności, bronie i pancerze, co oznacza, że gracze mają okazję do odkrywania świeżych wyzwań i zdobywania nowych sprzętów. Oprócz tego, sezon daje możliwość zdobycia tytułu sezonowego, co stanowi wyjątkowe wyróżnienie dla graczy, którzy ukończą specjalne wyzwania i osiągną określone cele w ciągu danego sezonu.

Dodatkowo, dostępna jest przepustka sezonowa, która jest oddzielnym zakupem. Posiadając przepustkę, gracze mają dostęp do wyjątkowych aktywności oraz otrzymują lepsze nagrody i korzyści w trakcie trwania sezonu. Jest to sposób na jeszcze bardziej wciągające doświadczenie w Destiny, które nagradza za zaangażowanie w rozgrywkę.

Najazdy

Najazdy to sześcioosobowe aktywności, które nie zapewniają automatycznego dobierania graczy i wymuszają współpracę, komunikację i zrozumienie mechanik najazdu. Najazdy są podzielone na kilka etapów, na których gracze muszą wykonywać konkretne mechaniki, aby postępować w aktywności. To wyjątkowe wyzwania, które wymagają od drużyny koordynacji i zgrania, co stanowi klucz do sukcesu.

Lochy

Lochy, podobnie jak szturmy, to trzyosobowe aktywności, ale w przeciwieństwie do szturmów, nie posiadają automatycznego dobierania graczy. Podczas rozgrywki w lochach gracze muszą stawić czoła kilku etapom, a mechaniki na nich są zazwyczaj mniej skomplikowane niż w przypadku najazdów. To sprawia, że lochy stanowią doskonałe miejsce do zdobycia doświadczenia w taktyce i współpracy.

Inne aktywności

Oprócz wymienionych wcześniej aktywności, w grze dostępne są również dynamiczne wydarzenia z otwartego świata, takie jak publiczne wydarzenia, patrole, odzyskiwanie utraconych sektorów oraz bardziej rozbudowane wydarzenia związane z konkretnymi lokalizacjami.

Publiczne wydarzenia – aktywności, które pojawiają się losowo w otwartym świecie gry. Charakteryzują się one ograniczonym czasem trwania i zazwyczaj nie wymagają dużych umiejętności do ich ukończenia. Gracze mają możliwość wspólnego uczestnictwa w tych wydarzeniach z innymi graczami znajdującymi się w danym obszarze.

Patrole – krótkie misje dostępne w otwartym świecie, które nie wymagają dużego nakładu wysiłku i zazwyczaj można je w nie więcej niż 5 minut. Patrole można wykonywać zarówno w pojedynkę, jak i w drużyny ogniowej.

Utracone sektory – ukryte obszary w otwartym świecie, które trzeba oczyścić z przeciwników, podobnie jak w przypadku wcześniej wspomnianych aktywności. To zadanie nie należy do szczególnie wymagających i może być robione zarówno w pojedynkę, jak i w drużynie ogniowej. Co więcej, w późniejszych etapach gry dostępne jest dostosowanie poziomu trudności dla sektorów.

Nagrody szczytowe

W pewnym momencie osiągniesz poziom światła, w którym nie otrzymasz już przedmiotów o wyższym poziomie światła. Aby dalej podnosić poziom światła, będziesz musiał zdobyć przedmioty szczytowe, które zwiększą Twoje światło maksymalnie o +10. Nagrody szczytowe dostępne są w rytualnych aktywnościach, takich jak szturm, tygiel, gambit, a także w rotacyjnych aktywnościach end game oraz sezonowych aktywnościach.

Czempiony

Czempioni to przeciwnicy charakteryzujący się wyższą odpornością na obrażenia i posiadający unikalne mechaniki obronne. Wyróżniamy trzy kategorie czempionów: Barierowych, Przeciążeniowych oraz Niepowstrzymanych. Ponadto, każdy typ czempiona jest oznaczony charakterystycznym symbolem, takim jak poniżej.

  • symbol Barierowi – Po odniesieniu przez nich obrażeń, aktywują tarczę i leczą się. Aby przebić się przez tarczę, konieczne jest użycie broni wyposażonej w modyfikację przystosowaną do walki z barierowymi czempionami.
  • symbol Przeciążeniowi – Natychmiastowo leczą się po otrzymaniu obrażeń. Aby pokonać takiego czempiona, konieczne jest wcześniejsze przeciążenie go bronią z odpowiednią modyfikacją przeznaczoną do walki z przeciążeniowymi czempionami.
  • symbol Niepowstrzymani – Przyjmują zdecydowanie zredukowane obrażenia. Aby skutecznie pokonać takiego czempiona, konieczne jest uzbrojenie się w broń wyposażoną w modyfikację przystosowaną do walki z niepowstrzymanymi czempionami i ogłószenie czempiona.

Poziom Strażnika

Poziom strażnika to stopień, który otwiera dostęp do kilku korzyści, ale poza tym stanowi jedynie numer, którym możesz się poszczycić przed znajomymi i innymi strażnikami. Zdobywanie kolejnych poziomów związane jest z osiąganiem celów wyznaczonych na konkretnych etapach danego poziomu strażnika.

Triumfy

Triumfy stanowią po prostu osiągnięcia, które można zdobyć w grze, natomiast pieczęcie reprezentują zestawy triumfów, zwykle związanych z konkretną aktywnością. Po spełnieniu wymagań danej pieczęci triumfów otrzymasz tytuł, który następnie możesz nosić.

Dodatki

Destiny 2, mimo reklamowania się jako gra free-to-play, faktycznie nie jest taką grą, co zauważysz po kilkudziesięciu godzinach rozgrywki, lub nawet wcześniej. Prawdziwa głębia gry ukrywa się za płatnymi dodatkami i pakietami. Jeśli zastanawiasz się, który dodatek zakupić na początek, zawsze najlepszym wyborem będzie nabycie najnowszego dodatku z aktualnym sezonem, ponieważ przeważnie to w najnowszych aktywnościach uczestniczy najwięcej graczy. Dopiero po tym, gdy zacznie cię bardziej przyciągać gra, warto rozważyć zakup starszych dodatków.

Dodatki i pakiety nie tylko dostarczają dodatkową zawartość rozgrywki, lecz również zawierają broń, pancerze i podklasy, które często są nie tylko bardzo efektywne, ale także trudne do zastąpienia.

DIM

DIM (Destiny Item Manager) to zewnętrzny program umożliwiający sprawną reorganizację broni, pancerza oraz innych elementów ekwipunku pomiędzy postaciami i skrytką w grze. To narzędzie stanowi nieocenioną pomoc w zarządzaniu dostępnym miejscem w ekwipunku, zwłaszcza w późniejszych etapach rozgrywki, kiedy zaczyna być ono coraz bardziej cenne. Można śmiało stwierdzić, że DIM staje się niezbędny dla każdego doświadczonego gracza, dając możliwość efektywnego przemieszczania i organizacji swojego ekwipunku w Destiny 2.

Materiał wideo